Roompot Group

Het gaat om overtuiging en profilering

Met de veelbelovende functietitel ‘pr& corporate communication manager Roompot Group’ heeft Baptiste van Outryve aardig wat op zijn bordje liggen. Zeker als we weten dat hij ook de taken uitvoert van wat normaliter een CSR-manager doet. (Corporate Social Responsibility). Maar er schuilt geen verkeerde zuinigheid achter deze dubbelfunctie. “Om effectief om te gaan met duurzaamheid moet de hele organisatie dit dragen”, zo legt Van Outryve uit. “Het gevaar van zo’n CSR-manager is dat iedereen makkelijk naar die persoon verwijst om zichzelf een beetje vrij te pleiten.”

Deze pragmatische opmerking is kenmerkend voor het duurzaamheidsbeleid van de Roompot Group. Alle draait daar om de drie kernbegrippen CO2-reductie, plastic afschaffen voor éénmalig gebruik, en Kids. “Wij zetten in op die drie pijlers om zoveel mogelijk impact te maken. Duurzaamheid en mvo zijn zo ontzettend breed dat je anders verzuipt.” Co-2 en plastic reductie behoeven weinig uitleg, maar dat van die Kids moet Baptiste toch maar eens uitleggen: “Vakantie levert een belangrijke bijdrage aan de educatie, de blik op de wereld van jonge kinderen. Maar sommige kinderen komen daar nooit aan toe. Wij proberen hen te helpen door op onze parken twee woningen permanent en gratis voor hen ter beschikking te houden. Hiervoor werken we samen met ziekenhuizen en maatschappelijke instellingen die daar de contacten voor hebben.” Roompot Group is sinds de oprichting in 1955 van een camping in Kamperland (Zeeland) uitgegroeid tot één van de belangrijkste toeristische spelers in Europa.

Het gloednieuwe hoofdkantoor in Goes is een toonbeeld van duurzaamheid; energieneutraal. Voorzien van biodiverse wandelpaden en een actief personeelsbeleid met betrekking tot mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Stap voor stap is door het bedrijf de groene richting ingeslagen. Roompot introduceerde Ecoresorts met als unieke voorbeeld Ecoresort Water Village in Zeeland dat net naast het eerste park van Roompot werd gebouwd. Water Village is het eerste gasloze vakantiepark van Roompot waarvan bovendien alle energiezuinige vakantiewoningen en lodges zijn voorzien van zonnepanelen. Alle accommodaties zijn met duurzame, Nederlandse materialen (hout) gebouwd. Om gasten een optimale groenbeleving te garanderen en hen van de natuur te kunnen laten genieten, komen auto’s ook het park niet op. Gasten parkeren aan de rand van het park waar de parking van laadpalen voor elektrische of hybride voertuigen is voorzien. “Consumenten en stakeholders prikken er doorheen als je duurzaamheid alleen inzet voor window-dressing. Het moet concreet en met overtuiging. Aan de andere kant moet duurzaamheid ook hand in hand gaan met je verdienmodel. Het is de combinatie die je sterker maakt.”

Zomer 2020 ontving de verhuurder een Groene Pluim na een succesvolle audit. ‘Waar we kunnen dragen we die Groen Pluim ook uit. Ook om je collega’s motivatie te geven, hierin vind ik het essentieel dat je alle acties en alle output kwantificeert; zoveel vrachtwagenbewegingen minder, zoveel kub CO-2 reductie, zoveel kub minder plastic, etc. Zo maak je indruk met impact. We doen het met zijn allen, niet alle de directie. De Groene Pluim is een objectieve blijk van waardering. Een autoriteit van buitenaf die bij je naar binnen kijkt, een bevestiging van waar je mee bezig bent. Maar het is geen eindpunt natuurlijk. Eerder een beginpunt.” Van Outryve vertelt ook dat hij als Groene Pluimhouder in de toekomst graag wil delen en klantborden met andere pluimhouders.” Voor De Groene Pluim ligt een taak in het verschiet als koepelorganisatie.” Allemaal goed en aardig natuurlijk maar eh Baptiste, ben je thuis ook een beetje een groene ridder? “Nou ik ben niet heiliger als de paus ofzo, maar ik let heel erg op mijn kleding, daar mogen absoluut geen kinderhandjes aan komen en ik let goed op mijn voeding zodanig dat er geen plastic voor éénmalig gebruik gekocht wordt. Vooralsnog rij ik in een plug-in hybride maar de volgende wagen wordt natuurlijk elektrisch of een andere motor zonder fossiele brandstof. En ja de zonnepanelen heb ik hoor. In die mate zelfs dat ik dagelijks de productie- en afname bekijk en dus weet dat ik meer produceer dan van het net afneem.”

 

Wat het juryrapport ook nog vermeld:

• Roompot Group tekende in 2018 het Charter Diversiteit en zet zich hiermee in voor meer diversiteit op de werkvloer. Concreet streeft het naar een deelname van 40% van vrouwen aan het midden en hoger management; en op elk park/elke locatie minstens 1 persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt.

• Bij de inrichting van de nieuwe accommodaties wordt steeds gekozen voor duurzame materialen met een lange levensduur en mogelijkheden voor hergebruik ervan. Door kruisbestuiving met regionale leveranciers in België en Nederland worden meer en meer duurzame bouwmethodes met houtskelet en Cross Laminated Timber (CLT) toegepast. Particuliere eigenaren van vakantiewoningen worden eveneens gestimuleerd om deze duurzaam in te richten.

• Afvalreductie is een speerpunt bij Roompot. Door het bannen van alle plastic voor eenmalig gebruik wordt een forse reductie van afval tot stand gebracht. Op dit vlak onderneemt Roompot heel wat initiatieven op zijn parken en op het hoofdkantoor. De deelname aan de World Cleanup Day is voor Roompot belangrijk.

• In de restaurants op de Roompot parken worden zoveel mogelijk gebruik gemaakt van plaatselijke/regionale ingrediënten. Tevens wordt vis alleen ingekocht met MSC-keurmerk (duurzame visserij) en ASC-keurmerk (milieuvriendelijke kweekvis). Hierin wordt samengewerkt met de Good Fish Foundation.

• Roompot werkt het actief samen met het werkleerbedrijf Orionis Walcheren en ’s Heeren Loo, de Zeeuwse zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking.

• Een belangrijk initiatief van Roompot is de Koos Konijn Foundation. Deze zet zich in voor het geluk en zorgeloos plezier van kinderen door kinderen in het hele land te verrassen met cadeautjes en bezoekjes van de mascotte Koos Konijn. Roompot stelt vakantiehuizen beschikbaar voor gezinnen die het moeilijk hebben, zodat zij toch kunnen genieten van een zorgeloos weekendje of midweek weg.

 

En nog veel, veel meer. Meer weten? Leren? Delen? Neem eens contact op met Baptiste van Outryve: outryve.b.van@roompot.nl